White Christma... February

Det snöar!

Anledningen till att jag varit lite frånvarande är att jag varit på kurs. Kom tillbaka igår. Jag har inte sovit mer än 5 timmar en enda natt sedan natten till lördag (förra lördagen) så jag är rätt trött. Därför tänker jag inte skriva något mer här. Skriver mer imorgon eller på måndag. Skulle bara påpeka att jag var vid liv :).

Kycklingpaj - 3-4 pers
Pajdeg
3 dl vetemjöl / 1 1/2 dl vetemjöl och 1 1/2 grahamsmjöl
125 g margarin eller smör
2-3 msk vatten
Mät upp mjölet, skär margarinet i bitar och lägg ner. Finfördela med gaffel till smulig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt till deg. Knåda så lite som möjligt.
Fyllning
1 stor kokt/grillad kyckling
100-150 g rökt skinka (brukar ej anv. detta)
1 röd paprika i tärningar
3 dl strimlad purjolök
4-6 stjälkar selleri i skivor
2 msk margarin eller smör
4 msk vetemjöl
4 dl kycklingbuljong
1-2 dl matlagningsgrädde
1-2 tsk salt
1-2 krm svartpeppar
1-2 msk soja
1-2 msk tomatpuré
1 uppvispat ägg

1. Gör pajdeg. Platta ut och lägg i kyl i 30 min.
2. Skär kycklingen i bitar. Förbered grönsakerna.
3. Koka upp buljongen. Fräs grönsakerna i margarin i en gryta. Strö över mjöl och späd med buljongen lite i sänder. Koka ca 3 min. Tillsätt grädde. Blanda ner köttet. Smaksätt med salt, peppar, soja och tomatpuré.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg stuvningen i en pajform. Rulla en bit av degen till en smal rulle och lägg runt kanten. Kavla ut resten och lägg på som lock. Pensla med ägg och skär nägra snitt med kniv. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.

Elaka gubbens chokladmuffins
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1 1/2 dl mjöl
100g smält smör

Sätt ugnen på 160 grader. Rör ihop alla ingredienser till en smet. Fördela smeten i formar eller en muffinsplåt. Grädda 20-30 min.

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för receptet!

2008-02-02 @ 21:22:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback