Back in business

Tjing!
Då var jag tillbaka från Belgien. Det har varit riktigt trevligt, en aning tråkigt men trevligt. Kom hem nu på eftermiddagen utan större besvär; jag satte mig i fel del av tåget på Kastrup så om jag inte hade tittat mig omkring och insett att vagnen var helt tom så hade jag blivit kvar i Malmö när andra halvan av tåget åkte vidare till Halmstad haha. Men, jag lyckades ta mig hem i alla fall. Jag har gjort några mindre inköp, men det var lite tråkigt för många affärer var stängda (semester) och andra var praktiskt taget helt utsålda efter reor. Menmen... Jag fick tag på några helt underbara... vad de nu heter:
image5
Visst är de roliga?! Jag ska sno några och trycka på tröjor haha. Jag har bara hunnit läsa tre böker på resan, trots att jag hade med mig nio, eller vad det var. Visst, en av böckerna var på över 700 sidor, men ändå. De lyckliga vinnarna blev:
- "With No One As Witness" - Elizabeth George
- "Oryx and Crake" - Margaret Atwood
- "The Man in the High Castle" - Philip K. DIck
Ingen utomordentligt bra, ingen direkt dålig.

Men ni ska inte tro att ni kommit undan mig bara för att jag varit bortrest! Jag har haft med mig klassikern: penna och papper, och jag har lyckats skriva lite varje dag. Men ni kommer att upptäcka att jag inte är speciellt utförlig på papper. Här är i alla fall min lilla resedagbok:

Lör 11/8
Varför står Illustrerad Vetenskap bredvid Playboy?

Kalle Anka heter Anders And på danska... Mystiskt...

Killen i blå tröja - gick på tåget på samma station, satt mitt emot mig på tåget, stod framför mig i kön till incheckningen, sågs vid gaterna, satt några stolar bort vid gaten, satt framför mig på planet och stod (så klart) i närheten vid bagagebandet. Stalker?

Bomma (min mormor, bomma är mormor på flamländska) gammal, men snarare trött i huvudet än förändrad i övrigt. Jag tror hon är less på livet. Jag tror hon vill ge upp ibland. Hon är ensam - hon har nog inte haft så mycket sällskap på länge som nu. Hon är pratsjuk. Eller är jag bara lättkvävd?

Jag lider av första-dagen-sjukan. Jag vill åka hem. Inte för att det är bättre där eller för att jag längtar hem, utan för att det är ovant. På onsdag kommer jag inte att vilja åka.

Tog en promenad på kvällen. Kom ihåg alla gator och var mina "favorit"affärer ligger. Det är skönt väder, varken för varmt/kallt. Folktomt. Alla var vid kafeerna, restaurangerna. Tyst (så tyst det kan bli i en stad).

Dagens låt: Keane - Can't Stop Now.

Sön 12/8
Var på loppis. Vad folk har mkt skräp! Helt otroligt.

Inget är öppet på söndagar! Gaah.

Såg mitt "nya" kusinbarn Mattias för första gången. Livlig krabat. Vet inte hur man beter sig med bebisar. Har förlorat barnasinnet? Har gömt det bakom år av rädsla och skuld. Jag vill ha det tillbaka! Jag vill leka fåniga ljud med ungar och tycka det är roande. Jag vill inte bli min mamma. Jag får inte bli lika tråkig som hon. Då kan jag lika gärna lägga ner direkt. Då är det lönlöst.

Dagens låt: Keane - Bedshaped.

Mån 13/8 - Varför?
Varit in till stan idag. Det mesta stängt på måndagar också - varför? Irriterande. Ingen lust att köpa något. Igår, men ej idag - varför? Köpte dock 3 CD för 25 euro - Varför? Ingen aning. Ville bara köpa något. Kan inte åka hem tomhänt.

Dagens låt: Maroon 5 - This Love (VARFÖR?! Hjälp mig!)

Det är svårt att göra saker man borde när man borde om man inte vet att man borde.

Bomma gammal & nojig idag. Orkade bara gå lite. Fika. Somnade hela tiden på kvällen. Stryker sina handdukar efter tvätten... Jag sydde upp byxor åt henne. För hand. Illa!

Tis 14/8
I used to be schizophrenic but we're fine now. (Till en tröja!)

Hästens reklam på TV. På svenska, samma som hemma. Världen ÄR verkligen liten. Svenska på sojayoughurtburken, Wasa knäckebröd, Hästens... Hade skyltar inte varit på flamländska hade man nästan trott att man var hemma. Varit på stan, promenerat. Köpte tröjor (på H&M, ännu mer svenskt!). Hittade helroliga knappar på en underbar (men dyr) affär. Ska sno för att trycka på tröjor. Köpte 5 st men hade kunnat köpa massor. Tänker för mycket på pengar. Lev lite!

Imorgon söndag (helgdag). Vad göra? Promenera... Har promenerat mer nu än på en hel månad hemma. Oh, well.

Föresten, 3-dagarsgränsen passerad. Blir bättre...

Dagens låt: Snow Patrol - How to Be Dead?

Ons 15/8
Bara 2 veckor kvar av lovet! Helt otroligt vad FORT allt gått!

Imorgon åker hem! Skönt. Visst, inget fel med att vara här men det är uttröttande att ta hand om Bomma. Emotionellt. Inte speciellt underhållande heller...

Hur som helst, tågresa (tjoho!) att se fram emot. Men man vill ju aldrig lämna tåget. Åker kanske med hela vägen till Göteborg :). Varför inte? Ge efter för den paralyserande oviljan att lämna tågvagnen. Jag vill inte vara här, jag vill inte åka hem... så jag stannar mittemellan - åker fram och tillbaka på gtb-köpenhamntåget.

Idag: flera promenader (regn). Besök av Lut & Omer, Kris, Eva & Eline. Har träffat alla utom Olivier och Mark (som jag ser imorgon) av släkten här i Genk nu. Eller, Kristof har jag ju inte träffat heller men honom har jag inte sett på flera år... Cykeltur med Omer nästa år? Vore nog skoj, se lite annat än bara centrum. Har gått på varenda gata mitt i centrum. Runt, runt.

Dagens låt: My Chemical Romance - Cancer.

Föresten, en bild på Bomma också:
image6
Ha det!
/Susanne

Kommentarer
Postat av: Helena

Kul att du skrivit resedagbok :)

2007-08-16 @ 21:24:28
Postat av: Angélica

Vilken söt mormor du har....

2007-08-17 @ 23:14:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback